^_^v

tisdag 26 juli 2011

Medieval shoes!

Nu är det medeltida skor på gång!
Jag bestämde mig för att göra dem fotnära, tunna i en enkel design pga tidsbrist!


Först på med en strumpa, tejpa runt hela foten med en bra, seg, tejp på strumpan. Rita hur du vill att ovanlädret skall se ut. Klipp sedan upp strumpan så du kommer ur den. Voila! Mönsterdelar :D



Jag råkar ha lite "ful-läder" som jag kan göra mock-up (toile) i! Har du inte det så får du rota fram något stadigt material. Tex så använde vi en slags vadd (länk) när vi gjorde sandaler!



Nu är mock-upen ihopsydd och fasttejpat på ett par pappers-sulor jag gjort igenom att ställa min fot på ett papper och ritat efter den till en passande sulform.



Utskurna sulor x 2



Delar utskurna i materialet jag ville använda och påbörjad sömnad!

Resten kommer senare!




English: Now it's time for medieval shoes! I decided to make neat, thin shoes in a simple design because of lack of time! :D
First you put on a sock and wrap the foot with adhesive tape on top of the sock. Draw on the foot how you want the upper vamp to look. Cut the sock so you can get out your foot et voila! You have a pattern!
I happen to have a bunch of discarded leather so I can make a mock-up (toile)! If you don't have that you will have to dig out a firm material. For example we used a kind of padding (link) when we made our sandals!
Nu the mock-up is sown together and fastened with adhesive tape on a pair of papersoles that I made from putting my fot on a piece of paper and drawn around it into a good shape for soles.
Soles cut out x2
Cut out pieces in the material I want to use and the sewing begun!
More to come!


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails